[Avifauna.cz] Zabezpečování autobusových zastávek v Mladé Boleslavi pokračuje
Napsal: 29 bře 2020 18:00
Nejen na serveru Avifauna lze dnes již nalézt nespočet článků zmiňujících nebezpečí prosklených ploch pro ptáky. I tak je vhodné i v tomto krátkém příspěvku připomenout ohromující čísla ptáků zabitých při nárazu do nějakého typu prosklené plochy (přes 1 miliardu ročně ve světě, stovky tisíc v České republice). Nejrizikovějšími obdobími jsou pak období migrace, kdy mnoho druhů táhne i skrze obce a městské aglomerace, či období vyvádění mláďat, při němž je logicky koncentrace jedinců ve městech vyšší. I tak malé objekty, jako zastávky autobusové dopravy mohou mít na svědomí životy ptáků.
Ihned po prevenci (volbě vhodných bezpečných materiálů výplní zastávek) je možností (nejen) zastávky zabezpečit polepem. Takto se zabezpečily veškeré či některé zastávky v mnoha městech. Zmiňme například Vrchlabí, Brandýs nad Labem či Prahu, která vytvořila projekt budoucích zastávek hromadné dopravy bezpečných pro ptáky. V Mladé Boleslavi a přilehlých Kosmonosech probíhá postupné zabezpečování místním Ekocentrem zahrada od roku 2018. Doposud bylo zabezpečeno v těchto dvou obcích celkem osmnáct zastávek tvarově jednotným polepovým materiálem. U šesti z těchto zastávek byl před zabezpečením zdokumentován úhyn ptáků po nárazu do prosklené výplně. Od jejich zabezpečení nebyl další úhyn zaznamenán. Zastávky se zabezpečují postupně dle míry jejich „rizikovosti“. Rizikovost je určována podle formuláře z internetových stránek zastávky.birdlife.cz, které mapují nebezpečné, bezpečné i zabezpečené zastávky v celé České republice. Zde je namístě zmínit, že některé zastávky mohou být, díky prostorovému rozmístění zeleně nebezpečnější než jiné, které nicméně dle formuláře na výše zmíněných stránkách vykazují vyšší míru rizikovosti. Z vlastních zkušeností se jedná o takové zastávky, u kterých může být množství zeleně sice menší, nicméně ta vytváří jistý koridor, v jehož průběhu se zastávka hromadné dopravy nachází. Takovéto zastávky, společně ještě s těmi, u kterých je podíl zeleně, nacházející se i v bezprostřední blízkosti zastávek větší, jsou právě ty, u nichž by mělo dojít k zabezpečení nejdříve (samozřejmě při splnění podmínky, že součástí zastávky je alespoň jedna větší prosklená plocha), a to z toho důvodu, že hlavními obětmi jsou ve městech menší druhy pěvců, kteří zeleň, ve formě především keřů a nižších stromů, využívají k přeletům nejvíce. Příklad zastávky nacházející se, z části, v pomyslném koridoru vytvořeném budovami na protější straně komunikace. Co do počtu zabitých ptáků jsou však mnohem rizikovější větší prosklené plochy budov. Zájemce o podrobnější problematiku odkazuji například na stránky České společnosti ornitologické, kde jsou odborné i populárně naučné materiály k této tématice. I v Mladé Boleslavi tak došlo k informování určitých objektů, u kterých je zdokumentovaný pravidelný úhyn většího počtu jedinců s vizí potenciálního budoucího zabezpečení. Tato činnost je důležitá především po stránce osvětové, jelikož řešení je pouze na majiteli objektu, jeho náklonnosti k řešení a samozřejmě dostupných financích. Druhým důvodem je i nedostatečná informovanost budoucích architektů, která se v současné době nicméně zlepšuje díky přednáškové činnosti na tuzemských vysokých školách odborníky na tuto problematiku. Bohužel, prozatím nedošlo k zabezpečení žádného z objektů. Naše snaha však bude v tomto směru pokračovat a doufáme, alespoň v částečný, úspěch. Velikosti prosklených ploch zastávek autobusové dopravy se mohou zdát marginální oproti větší objektům, nicméně jak je patrné výše, i jejich zabezpečení může zabránit dalším zbytečným úhynům a je bezesporu pozitivní součástí osvětové činnosti zaměřené na tuto problematiku. Text: Josef Rutterle The post Zabezpečování autobusových zastávek v Mladé Boleslavi pokračuje appeared first on AVIFAUNA - Český online magazín o ptácích.
Source: https://avifauna.cz/zabezpecovani-autob ... pokracuje/
Ihned po prevenci (volbě vhodných bezpečných materiálů výplní zastávek) je možností (nejen) zastávky zabezpečit polepem. Takto se zabezpečily veškeré či některé zastávky v mnoha městech. Zmiňme například Vrchlabí, Brandýs nad Labem či Prahu, která vytvořila projekt budoucích zastávek hromadné dopravy bezpečných pro ptáky. V Mladé Boleslavi a přilehlých Kosmonosech probíhá postupné zabezpečování místním Ekocentrem zahrada od roku 2018. Doposud bylo zabezpečeno v těchto dvou obcích celkem osmnáct zastávek tvarově jednotným polepovým materiálem. U šesti z těchto zastávek byl před zabezpečením zdokumentován úhyn ptáků po nárazu do prosklené výplně. Od jejich zabezpečení nebyl další úhyn zaznamenán. Zastávky se zabezpečují postupně dle míry jejich „rizikovosti“. Rizikovost je určována podle formuláře z internetových stránek zastávky.birdlife.cz, které mapují nebezpečné, bezpečné i zabezpečené zastávky v celé České republice. Zde je namístě zmínit, že některé zastávky mohou být, díky prostorovému rozmístění zeleně nebezpečnější než jiné, které nicméně dle formuláře na výše zmíněných stránkách vykazují vyšší míru rizikovosti. Z vlastních zkušeností se jedná o takové zastávky, u kterých může být množství zeleně sice menší, nicméně ta vytváří jistý koridor, v jehož průběhu se zastávka hromadné dopravy nachází. Takovéto zastávky, společně ještě s těmi, u kterých je podíl zeleně, nacházející se i v bezprostřední blízkosti zastávek větší, jsou právě ty, u nichž by mělo dojít k zabezpečení nejdříve (samozřejmě při splnění podmínky, že součástí zastávky je alespoň jedna větší prosklená plocha), a to z toho důvodu, že hlavními obětmi jsou ve městech menší druhy pěvců, kteří zeleň, ve formě především keřů a nižších stromů, využívají k přeletům nejvíce. Příklad zastávky nacházející se, z části, v pomyslném koridoru vytvořeném budovami na protější straně komunikace. Co do počtu zabitých ptáků jsou však mnohem rizikovější větší prosklené plochy budov. Zájemce o podrobnější problematiku odkazuji například na stránky České společnosti ornitologické, kde jsou odborné i populárně naučné materiály k této tématice. I v Mladé Boleslavi tak došlo k informování určitých objektů, u kterých je zdokumentovaný pravidelný úhyn většího počtu jedinců s vizí potenciálního budoucího zabezpečení. Tato činnost je důležitá především po stránce osvětové, jelikož řešení je pouze na majiteli objektu, jeho náklonnosti k řešení a samozřejmě dostupných financích. Druhým důvodem je i nedostatečná informovanost budoucích architektů, která se v současné době nicméně zlepšuje díky přednáškové činnosti na tuzemských vysokých školách odborníky na tuto problematiku. Bohužel, prozatím nedošlo k zabezpečení žádného z objektů. Naše snaha však bude v tomto směru pokračovat a doufáme, alespoň v částečný, úspěch. Velikosti prosklených ploch zastávek autobusové dopravy se mohou zdát marginální oproti větší objektům, nicméně jak je patrné výše, i jejich zabezpečení může zabránit dalším zbytečným úhynům a je bezesporu pozitivní součástí osvětové činnosti zaměřené na tuto problematiku. Text: Josef Rutterle The post Zabezpečování autobusových zastávek v Mladé Boleslavi pokračuje appeared first on AVIFAUNA - Český online magazín o ptácích.
Source: https://avifauna.cz/zabezpecovani-autob ... pokracuje/